pon. – pt. – 9:00 – 17:00

sob. – nd. – 9:00 – 13:00

Mercedes W124: diesel czy benzyna?

Samochód, który debiutował 37 lat temu, wciąż budzi wiele westchnień. Trudno się temu dziwić. Powszechnie doceniana jest jego żywotność, a przebiegi zbliżone do miliona kilometrów nie dziwią nikogo. Mimo upływu czasu, W124 to obiekt westchnień wielu osób.

Niemiecka precyzja w najlepszej z możliwych form

Auto zadebiutowało w 1984 roku jako następca Mercedesa W123. Wtedy chyba nikt nie spodziewał się, że po niemal czterech dekadach, jego legenda wciąż będzie żywa, nawiązując do największych hitów niemieckiej jak i światowej motoryzacji.

Samochód produkowano w aż pięciu wersjach: coupe, cabrio, limousine oraz jako sedan i kombi. Elementy pojazdu były wykorzystywane nawet do produkcji karetek pogotowia oraz karawanów pogrzebowych. Auto zajęło trzecie miejsce w konkursie na Europejski Samochód Roku w 1986.

Pojazd był produkowany do 1993 roku, a po stronie ciekawostek należy wskazać też na „polski” epizod: przez pewien czas ten samochód był montowany w zakładach w Karczewie. Łącznie sprzedał się w liczbie zbliżonej do 2,5 miliona sztuk, z czego aż 2 miliony przypadło na klasycznego sedana. Najmniej wyprodukowano aut w wersji z podwoziem pod zabudowę: zaledwie 6398.

Mercedes W124: diesel czy benzyna?

Producent przeszedł ze swoimi silnikami bardzo daleką drogę, która naznaczona była bardzo dużą ilością sukcesów i znikomą liczbą wpadek. Można kupić ten pojazd w wersji z 2-litrowym, czterocylindrowym dieslem, aż po V12 w benzynie. Rekordzista to silnik Brabus o mocy 530 KM, która nawet dzisiaj robi świetne wrażenie.

W gamie producenta można było odnaleźć zarówno tradycyjne skrzynie, jak i całkiem dobrze znoszące próbę czasu układy automatyczne. W Polsce szczególnie często można spotkać W124 z silnikiem oznaczonym jako 230E. To właśnie te pojazdy wciąż jeżdżą po wielu drogach w naszym kraju.

Na wyposażeniu takiego silnika znajdowała się 4/5 biegowa, manualna skrzynia biegów. Deklarowana moc wynosi 132 KM, a pojazd rozpędza się do setki w 10,8 sekundy. Nawet w obecnych czasach są to całkiem dobre wyniki. Deklarowana prędkość maksymalna tej wersji Mercedesa W124 to 202 km/h.

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, który silnik jest najlepszym w historii tego modelu auta. Na pewno warto rozglądać się za dieslowskimi 200D i 250D. To sprawdzone konstrukcje, które bardzo dobrze znoszą długą eksploatację.

Z drugiej strony mamy mocne zaplecze silników benzynowych. Poza wymienionym 230E chwali się też Mercedesy z układem 200E oraz 260E, który uchodzi za świetny przykład silnika wolnossącego, który – jeśli jest odpowiednio serwisowany – może zapewnić nawet milion przejechanych kilometrów.

Po stronie ciekawostek warto odnotować, że są to stare, poczciwe jednostki, które dobrze tolerują instalację LPG. To z kolei wpływa na cenę eksploatacji samochodu. Wydaje się, że nieco lepszym wyborem dla W124 są silniki benzynowe, jednak te dieslowskie raczej nie ustępują im zbyt mocno. Co więcej, zdaniem wielu fanów diesla, sytuacja prezentuje się dokładnie na odwrót.

Najnowsze komentarze

    Podziel się postem

    Share on facebook
    Share on twitter
    Share on linkedin
    Share on email

    Przeczytaj też